Nowości, tendencje, analizy, opinie

Nowe przepisy dotyczące sprzedaży papierosów

15 lis 2010 | opublikował | Kategoria: Najnowsze, Wyroby tytoniowe

Nie można sprzedawać papierosów taniej niż wynosi cena wydrukowana na opakowaniu. Zakazana jest ich sprzedaż w systemie samoobsługowym.

Na wystawie nie wolno eksponować pustych pudełek wyrobów tytoniowych. Maksymalna kara za nieprzestrzeganie nowych przepisów to 200 tysięcy złotych i ograniczenie wolności! Drastyczne zmiany w ustawie o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych obowiązują od 15 listopada 2010 r.

Zgodnie z nowymi przepisami ceny we wszystkich sklepach i kioskach będą takie same, gdyż handlowiec, który chciałby zaoferować konsumentowi papierosy taniej niż wynosi cena nadrukowana na paczce, zagrożony jest grzywną do 200 000 zł, karą ograniczenia wolności lub obiema sankcjami łącznie!

– Efekt może być taki, że konsumenci bardzo wrażliwi na poziom cen, którzy do tej pory robili zakupy w sklepach z tak zwanym tanim tytoniem (papierosy były tam sprzedawane w obniżoną marżą) zrezygnują z palenia albo zaczną kupować tańsze papierosy z przemytu – stwierdza Krzysztof Żądło, dyrektor handlowy Kolportera Service, jednego z największych dystrybutorów papierosów w Polsce.

Zakaz nie obejmuje sprzedaży wyrobów tytoniowych przez producentów hurtownikom i przez hurtowników detalistom.

W przypadku ofert specjalnych, polegających na sprzedaży konsumentowi wyrobu tytoniowego razem z dodatkową drugą paczką lub zapalniczką, cena takiego zestawu musi być wydrukowana na jego opakowaniu.

Zakaz eksponowania przedmiotów imitujących opakowania wyrobów tytoniowych (w praktyce były to najczęściej puste pudełka dostarczane przez firmy tytoniowe) oznacza, iż w punkcie sprzedaży na wystawie czy w specjalnych regałach mogą być umieszczane jedynie oryginalne opakowania wyrobów tytoniowych wraz z ich zawartością. Za nieprzestrzeganie tego przepisu grozi grzywna do 200.000 zł, kara ograniczenia wolności, lub obie te kary łącznie. Sąd może też orzec konfiskatę przedmiotów imitujących opakowania wyrobów tytoniowych, nawet jeśli nie są one własnością handlowca.

– Aby przygotować ekspozycję papierosów i jednocześnie być w zgodzie z prawem, każdy handlowiec musi teraz wydać kilkaset złotych na pełnowartościowy towar, który zostanie wykorzystany do tworzenia ekspozycji – mówi Krzysztof Żądło.

Można natomiast umieszczać wizerunki paczek na materiałach stanowiących informację o produktach, umieszczanych w punkcie sprzedaży.

Zakaz sprzedaży wyrobów tytoniowych w systemie samoobsługowym oznacza, że wyroby te mogą być sprzedawane tylko za pośrednictwem sprzedawcy, a konsument nie może mieć w sklepie możliwości pobrania wyrobów tytoniowych bezpośrednio z półki. Sankcją za nieprzestrzeganie tego przepisu jest grzywna do 2000 zł.

Nowa ustawa nakłada też na handlowców obowiązek umieszczenia w punkcie sprzedaży widocznej i czytelnej informacji o zakazie sprzedaży wyrobów tytoniowych osobom niepełnoletnim. Za nieprzestrzeganie tego przepisu grozi grzywna do 2.000 zł. Dotychczas tego typu informacje umieszczane były dobrowolnie w niektórych sklepach i kioskach w ramach Programu STOP18.

Nadal dozwolone jest umieszczanie w punktach sprzedaży materiałów zawierających informację o markach wyrobów tytoniowych (np. materiałów na podajnikach, bilonownicach).

Kontrolowaniem przestrzegania nowych przepisów zajmuje się Państwowa Inspekcja Handlowa.

Opracował Maciej Topolski

Tagi: ,

Dodaj komentarz

Musisz być zalogowany to post a comment.