Nowości, tendencje, analizy, opinie

Cały portfel w breloczku

6 sty 2008 | opublikował | Kategoria: Tendencje

Spółki Grupy Kapitałowej Kolporter – jako jedne z pierwszych firm w Europie – będą miały możliwość przetestowania i wprowadzenia nowego systemu płatności przy użyciu tzw. karty bezstykowej. Projekt, który zrewolucjonizował już rynek płatności kartą za oceanem, wprowadza do Polski firma Master Card.

Pierwsze zakupy przy użyciu karty PayPass, nazywanej „elektroniczną portmonetką” będzie można robić już w styczniu w punktach Kolportera w Warszawie i Poznaniu.

Czym jest karta PayPass? To karta bezstykowa, umożliwiająca drobne zakupy. W Polsce limit transakcji jakich można dokonywać z użyciem tej karty ustalono na 50 zł. A samo użycie karty jest banalnie proste. Wystarczy ją zbliżyć do czytnika i… można wyjść ze sklepu z zakupami.
– PayPass to ogromna wygoda dla kupujących i dla sprzedających. Technologia jest w pełni bezpieczna, a przy tym znacznie szybsza od tradycyjnej karty czy transakcji gotówkowej. Nie ma potrzeby wpisywania PIN-ów, drukowania i podpisywania rachunków, szukania drobnych i temu podobnych sytuacji, znanych doskonale wszystkim. Wystarczy zbliżyć kartę do czytnika. Dla porównania – transakcja z użyciem tradycyjnej karty trwa ok. 27 sekund, płatność kartą Pay Pass to zaledwie 11 – 12 sekund. To znacznie ułatwia zakupy, a także eliminuje kolejki, co bardzo ważne z punktu właścicieli punktów sprzedaży – dzięki skróceniu czasu oczekiwania na zakupy i uproszczeniu płatności w większości punktów wyposażonych w takie terminale zdecydowanie rosną obroty – mówi Sebastian Dyrszka, pełnomocnik zarządu Kolportera Service ds. sprzedaży elektronicznej.
Polscy konsumenci już w styczniu będą mogli przetestować możliwości nowej karty, Polska jest bowiem pierwszym krajem w Europie Środkowo-Wschodniej, w którym wdrożono płatności bezstykowe w technologii PayPass. Usługę wprowadza na nasz rynek MasterCard Worldwide we współpracy z Bankiem Zachodnim WBK oraz Centrum Elektronicznych Usług Płatniczych eService.
Na początku z płatności PayPass będą mogli korzystać mieszkańcy Warszawy i Poznania. Pierwszymi sieciami handlowymi akceptującymi tę technologię są m.in. McDonald’s, EuroApteka, sieć kawiarni Mercers Coffee oraz sieć sprzedaży Kolportera. Do końca roku we wszystkich punktach firm, które zdecydowały się na przetestowanie tego nowatorskiego rozwiązania zainstalowanych zostanie około 500 czytników PayPass.
– Mamy do dyspozycji 100 punktów, w których możemy zainstalować terminale z czytnikami karty Pay Pass. W połowie stycznia ruszamy już z programem pilotażowym, który potrwa 6 miesięcy. Ale już dziś jesteśmy w pełni przygotowani technologicznie i logistycznie na szerokie wprowadzenie tej formy płatności. Wszystko zależy teraz od banków i szybkości z jaką zdecydują się na wejście w tą technologię – mówi Sebastian Dyrszka.
Na razie na rynku dostępne będą karty oferowane przez Bank Zachodni WBK. Na początek BZ WBK wprowadza do sprzedaży jeden rodzaj karty PayPass – kartę przedpłaconą o nazwie karta pre-paid Maestro PayPass. Kartę tego rodzaju można otrzymać bez otwierania konta, jest ona rodzajem elektronicznej portmonetki, którą można zasilać gotówką dokonując przelewów na bankowy numer dołączony do karty. Karty pre-paid Maestro PayPass będą dostępne dla wszystkich, bez względu na korzystanie z innych produktów lub usług BZ WBK. Koszt wydania karty oszacowano wstępnie na 20 zł, po trzykrotnym dokonaniu transakcji bezstykowej bank zwróci opłatę. Możliwe, że już w drugiej połowie przyszłego roku „elektroniczne portmonetki” będą do kupienia także poza bankiem – na przykład w sieci saloników prasowych Kolportera. Rodzice będą je mogli kupować dla swoich dzieci i w razie potrzeby w dowolnym momencie zasilać pieniędzmi.
Co ciekawe, elektroniczna portmonetka wcale nie musi mieć kształtu karty. Może być breloczkiem do kluczy, bransoletką, naszyjnikiem. Rolę karty może także spełniać telefon komórkowy ze specjalnym elektronicznym czipem. W Turcji w sieci Burger King czy Starbucks za zakupy można płacić… zegarkiem wyposażonym w technologię PayPass.
Technologia Pay Pass w USA znana jest doskonale wszystkim kibicom. Na stadionach sportowych to jedna z najpopularniejszych form płatności. Czy na korzystanie z niej mogą liczyć także kibice polskich klubów?
– Projekt jest bardzo interesujący co najmniej dla kilku spółek Grupy Kapitałowej Kolporter, m. in. dla Kolportera Service, Kolportera Sieci Handlowe, ale także dla klubu sportowego Kolporter Korona Kielce. Kolporter Service dysponuje obecnie siecią ponad 17 tys. Terminali Uniwersalnych TU, które mogą być idealnie wykorzystane np. do doładowywania kart. Sieci saloników prasowych, Salonów Multimedialnych czy marketów spożywczych, którymi administruje Kolporter Sieci Handlowe, to z kolei idealne miejsce na wykorzystanie przez klientów możliwości karty Pay Pass. W przypadku klubów sportowych za oceanem karty Pay Pass sprawdzają się doskonale, przy ich użyciu dokonuje się zakupów pamiątek, gadżetów czy posiłków na stadionach. Wierzę, że klub Kolporter Korona będzie w tej dziedzinie pionierem w Europie – wyjaśnia Sebastian Dyrszka.
Do tej pory na świecie MasterCard wydał ponad 19 milionów kart typu PayPass, akceptowanych w 73 tys. punktów sprzedaży, a programy pilotażowe trwają obecnie w 20 krajach na całym świecie.

Badanie przeprowadzone w sierpniu 2007 roku przez instytut Research International Pentor pokazało, że Polacy są gotowi na wprowadzenie technologii płatności bezstykowych. Ponad połowa respondentów (53 proc.) jest zainteresowana korzystaniem z płatności bezstykowych w technologii MasterCard PayPass. Dodatkowo 30 proc. badanych, przyznaje, że rezygnuje z kupna jakiegoś drobiazgu, ponieważ nie ma przy sobie gotówki lub nie chce rozmieniać banknotów o dużym nominale, 57 proc. respondentów uważa, że płatności bezstykowe są wygodniejsze niż gotówka .
Z doświadczeń europejskich sieci handlowo-usługowych wynika, że dzięki oszczędzającej czas technologii PayPass polscy sprzedawcy i kupujący zyskają na ograniczeniu płatności gotówkowych. Według danych firmy MasterCard posiadacze kart płatniczych używają ich średnio nawet o 24 % częściej, po uruchomieniu technologii PayPass.

Rady na temat bezpieczeństwa
* Zawsze pamiętaj, gdzie jest Twój MasterCard PayPass i trzymaj go w bezpiecznym miejscu
* Często sprawdzaj, czy nie brakuje żadnej z Twoich kart
* Prowadź spis numerów wszystkich swoich kart, ich dat ważności i telefonów alarmowych (te ostatnie zazwyczaj znajdują się z tyłu karty). Trzymaj te dane w bezpiecznym miejscu – gdzie indziej niż karty.

Dariusz Materek

Tagi:

Dodaj komentarz

Musisz być zalogowany to post a comment.