Dania gotowe to dobry biznes
6 lip 2010 | opublikował gk | Kategoria: Artykuły przemysłowe i spożywcze, TendencjePonad 482 miliony złotych wydali polscy konsumenci na zakup dań gotowych od lutego 2009 do stycznia 2010 r. Oznacza to wzrost wartości sprzedaży o prawie 9 proc. w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku – wynika z badań firmy Nielsen. Warto więc spróbować w swoim sklepie zarobić na tego rodzaju produktach. Zwłaszcza gdy mają wysoką jakość i atrakcyjną cenę – tak jak dania gotowe wprowadzone do oferty Kolportera Service.
Według danych firmy Nielsen najdynamiczniej rozwija się rynek dań gotowych instant (suchych) oraz rynek dań mrożonych, które notują wzrosty sprzedaży w ujęciu wartościowym na poziomie odpowiednio 26,5 proc. i 25,5 proc. Jednak ich sprzedaż jest zdecydowanie mniejsza w porównaniu do dań gotowych mięsno-warzywnych, w ostatnim roku konsumenci wydali na nie ponad 366 mln złotych.
Do najpopularniejszych rodzajów dań w kategorii dań gotowych mięsnych i warzywnych należy fasola (20,9 proc. sprzedaży wartościowej), flaki (20,8 proc.), gołąbki (15,1 proc.) oraz pulpety (12,7 proc.) i klopsy (10,5 proc.). Na rynku dań gotowych instant zdecydowanie największym segmentem są makarony (62,6 proc. pod względem wartości sprzedaży). Biorąc pod uwagę rodzaj opakowania gotowych dań mięsnych i warzywnych, niezmiennie dominują dania w słoikach, które generują 94,7 proc. sprzedaży wartościowej. W przypadku dań gotowych instant najchętniej kupowane są dania w naczyniach plastikowych (96,3 proc. sprzedaży wartościowej). Zdecydowanie największe udziały w rynku dań instant przypadają opakowaniom do 100 gram, które generują 95 proc. sprzedaży wartościowej.
– Zależy nam, żeby małe i średnie sklepy mogły być konkurować ze sklepami wielkopowierzchniowymi również w sprzedaży dań gotowych. Dlatego w lipcu br. wprowadziliśmy na rynek pod naszą marką własną „Dobry Wybór” dania gotowe produkowane przez firmę Pamapol – mówi Krzysztof Żądło, dyrektor handlowy Kolportera Service. – Są to gołąbki w sosie pomidorowym (opakowanie 500 g), pulpety w sosie pomidorowym (500 g), klopsiki w sosie pomidorowym (500 g) i fasolka po bretońsku (500 g) Kolejnymi produktami oferowanymi przez nas marką „Dobry Wybór” jest pięć rodzajów makaronów produkowanych dla nas w firmie Golimak.
Wszystkie produkty pod marką „Dobry Wybór” umożliwiają właścicielom sklepów uzyskanie wysokich marż, przynajmniej dwukrotnie wyższych od proponowanych na rynku. Co istotne, dobra proporcja pomiędzy ich jakością i ceną sprawia, że na sklepowej półce będą produktami konkurencyjnymi wobec oferty hiper- i supermarketów.
– Do końca bieżącego roku chcemy mieć w ofercie około 50 towarów w segmencie marek własnych. Nasi partnerzy handlowi są coraz bardziej zainteresowani tą kategorią produktów – podkreśla Krzysztof Żądło.
Według danych firmy Nielsen najistotniejszym kanałem sprzedaży dla rynku dań gotowych w Polsce jest handel nowoczesny, w którym generowana jest sprzedaż na poziomie przeszło 242 mln złotych, co stanowi ponad 50 procent całkowitej wartości sprzedaży. Jednak handel tradycyjny pozostaje najważniejszym kanałem sprzedaży w przypadku rynku dań gotowych instant (50,3 proc.) oraz rynku dań gotowych mięsno-warzywnych (54,3 proc.). Wygląda więc na to, że nowa oferta handlowa Kolportera Service może okazać się rynkowym hitem.
Maciej Topolski
W tekście wykorzystano raport firmy Nielsen