Nowości, tendencje, analizy, opinie

Mikołaj zwiększa sprzedaż

5 lis 2010 | opublikował | Kategoria: Najnowsze, Tendencje

Okres świąt Bożego Narodzenia to czas wzmożonych zakupów, w którym Polacy zdecydowanie częściej i chętniej sięgają do portfeli. Dlatego wszyscy handlowcy na grudzień czekają z utęsknieniem. Kontrahenci i pracownicy Kolportera radzą, co zrobić, żeby sprzedaż w tym okresie znacznie wzrosła.

– W listopadzie i grudniu klienci oprócz produktów standardowych poszukują artykułów z akcentami typowo świątecznymi – mówi Tomasz Latos, menadżer ds. produktu z Kolportera Service. – W tym wyjątkowym okresie roku znacząco rośnie też sprzedaż wszystkich słodyczy, dlatego dobrze już teraz pomyśleć o odpowiednim zaopatrzeniu sklepu. Powodzeniem cieszą się zwłaszcza bomboniery z czekoladkami, często traktowane jako prezent świąteczny.

Producenci prześcigają się w wymyślaniu promocji, zarówno w formie świątecznych smaków (np. czekolada piernikowa, produkty śliwkowe, produkty marcepanowe), jak i opakowań, na przykład  w formie choinki czy Mikołaja. Warto pamiętać, żeby w ofercie sklepu nie zabrakło popularnego „Ptasiego mleczka”, chętnie dokładanego przez konsumentów do mikołajowych paczek.

Aby świąteczny wzrost sprzedaży był jak najwyższy, właściciele sklepów powinni zadbać o odpowiednim zaakcentowanie produktów w ofercie sklepu – przygotować specjalne miejsca promocyjne, świąteczne ekspozytory i świąteczny wystrój sklepu. Dobrym pomysłem jest też odpowiednio dobrana muzyka – kolędy, byle bez przesady.
– W okresie przedświątecznym rośnie także sprzedaż wszelkich produktów spożywczych w dużych opakowaniach. Wspólnie z producentami przygotowaliśmy wiele promocji w listopadowej gazetce promocyjnej na stronach „Naszego Kolportera” – podsumowuje Tomasz Latos.

Kontrahenci Kolportera nie muszą natomiast przygotowywać specjalnych zamówień na prasę w przedświątecznym okresie. Zadba o to Kolporter DP.

– Jesteśmy w pełni przygotowani do optymalnego rozdysponowania zwiększonych, świątecznych nakładów czasopism. Dostawy do naszych kontrahentów będą przygotowane w oparciu o wieloletnią historię sprzedaży w tym wyjątkowym okresie roku – mówi Michał Zbytek, pełnomocnik zarządu Kolportera DP ds. sprzedaży.
Ozdoby i środki czystości

– Wielkie markety podkradają nam klientów, ale mimo to na różne sposoby staramy się zachęcić ludzi do odwiedzenia właśnie naszego sklepu. To, czy uda się wykorzystać okres przedświąteczny, czy nie, zależy głównie od podejścia sprzedawców – przekonuje Ewa Solecka z Krakowa.

Sklep pani Grażyny Soi z Radomia jest położony w okolicy, w której niedawno powstało sporo nowych bloków mieszkalnych. – Dlatego wiążemy duże nadzieje z okresem świąt. Postanowiliśmy wprowadzić do sprzedaży duża ilość różnych świątecznych ozdób i gadżetów upominkowych. Taki towar na pewno będzie się cieszył popytem, tak samo jak  środki czystości, bez których w święta przecież nie można się obejść. Wiadomo, że każdy z nas chce spędzić ten czas w schludnym i czystym mieszkaniu. I chyba właśnie połączenie towarów użytkowych z ozdobami świątecznymi, to recepta na sukces w grudniu – twierdzi pani Grażyna.

Piwo, składniki do ciasta i kosmetyki
Święta to jednak przede wszystkim pora zwiększonej konsumpcji. Statystyczny Polak w Boże Narodzenie najwięcej czasu spędza przy stole, dlatego w okresie przedświątecznym najlepiej sprzedają się artykuły spożywcze. – Pierwsza rzecz, która przychodzi do głowy może być zaskoczeniem, bo jest to piwo. Nie ma jednak co ukrywać, że ten napój cieszy się dużym zainteresowaniem – twierdzi Grażyna Soja. – Nastawiamy się jednak także oczywiście na wzmożoną sprzedaż szeregu innych produktów, chociażby różnych składników do przyrządzania ciast – aromatów, masy makowej czy bakalii, ale też typowo wigilijnych potraw, na przykład barszczu czerwonego lub uszek.

O zaopatrzenie w takie artykuły warto zadbać na początku listopada, gdy większość producentów prezentuje swoje oferty świąteczne. W sklepach największy ruch zaczyna się na początku grudnia. Już wtedy właściciele sklepów muszą powinni mieć pełen asortyment słodyczy, zwłaszcza tych, które mają akcent świąteczny w postaci specjalnego opakowania. Sprzedaż tych produktów świetnie utrzymuje się aż do 24 grudnia. Wiele z nich sprzedaje się zresztą dopiero w Wigilię. Podobnie sytuacja wygląda z alkoholami. Dużą popularnością cieszą się także inne produkty upominkowe – kosmetyki.

– Oprócz torebek ozdobnych czy zabawek, najwięcej sprzedaje się właśnie kosmetyków. Wszelkie dezodoranty, wody toaletowe, perfumy szybko znajdują swoich nabywców. I co dla nas ważne, to dość bezpieczny towar, bo można sprzedać je również po Nowym Roku. Podobnie sytuacja wygląda z papierosami. Ze świątecznymi gadżetami niestety nie da się już tego zrobić – tłumaczy Leszek Mączka, właściciel sklepu w Legnicy.

Gazety z gadżetami
Wzrost sprzedaży w przedświątecznym okresie zauważają co roku również właściciele saloników prasowych i kiosków. Oni też mają swoje sposoby na przyciągnięcie klientów.

– Wszystko zaczyna się na początku grudnia, gdy zbliża się dzień Świętego Mikołaja. W pobliżu mojego kiosku jest przedszkole, a droga prowadzi do szkoły podstawowej. Staram się to wykorzystywać, dlatego przygotowuję wystawę z myślą o dzieciach. Oczywiście nie brakuje na niej różnych zabawek, a także czasopism dla najmłodszych ze specjalnymi gadżetami – tłumaczy Żaneta Serafin z Radomia. – Zawsze na zewnątrz instaluję również specjalnego Świętego Mikołaja – zabawkę, który wchodzi po drabinie. To oczywiście drobna rzecz, ale potrafi przyciągnąć uwagę klientów.

Pani Żaneta dba o młodych czytelników, ale zna także upodobania starszych klientów. – To dość szalony okres dla Polaków, wszyscy są zabiegani i często chcą po prostu odreagować codzienne stresy. Zauważyłam, że trochę inaczej kupują także prasę. Odrzucają gazety o trudniejszej tematyce i sięgają raczej po lżejsze tytuły. Dużą popularnością cieszą się też papierosy, co potwierdza tezę, że dla wielu klientów to nerwowy okres – przekonuje pani Żaneta.

Wszyscy rozmówcy „Naszego Kolportera” podkreślają, że świetnie sprzedaje się prasa z atrakcyjnymi dodatkami. – W takim okresie roku mniej osób zwraca uwagę na tytuł i zawartość merytoryczną. Więcej ludzi zwraca uwagę na to, co jest do gazety dołączone – przyznaje Halina Chachaj z Lublina, właścicielka saloniku prasowego. – Klient w grudniu ma pieniądze i pozwala sobie na odrobinę luksusu. Z tego powodu nie zastanawia się nad ceną gazety, lecz nad tym, co razem z nią otrzyma. Strzałem w dziesiątkę jest więc dołączenie do prasy dobrych filmów, które zainteresują zwłaszcza mężczyzn, oraz damskich torebek czy szali.

– Ludzi bardzo interesują kalendarze na nowy rok. Dużym powodzeniem cieszą się świąteczne naklejki, więc gazeta zawierająca takie dodatki będzie się dobrze sprzedawać – dlatego takie tytuły trzeba dobrze wyeksponować. Popularne są także różne elementy do świątecznego wystroju wnętrz i ozdoby do powieszenia na choince – wylicza Andrzej Bierla z Łodzi

Świąteczne dekoracje
Jednak wystrój wnętrz interesuje klientów nie tylko w ich własnych domach. Polacy świąt wyczekują także na ulicy i chętniej odwiedzają te placówki handlowe, które są świątecznie udekorowane. Dlatego kontrahenci Kolportera dużą uwagę zwracają na wystrój swoich sklepów. – Dekoracja świąteczna to bardzo istotna sprawa – podkreśla Leszek Mączka z Legnicy. – Musi być dużo wizerunków Mikołaja, dużo koloru zielonego i akcentów bożonarodzeniowych. Najlepiej na zewnątrz, na przykład w postaci świecących lampek, jak i wewnątrz sklepu. Przygotowanie wystawy to kluczowe zadanie dla właścicieli każdego punktu sprzedaży. Nasz sklep działa już od 20 lat i zdążyłem przez ten czas poznać naszych klientów. Wiem, że to przyciąga ich uwagę, skutecznie działa na podświadomość i zachęca do zakupów.

Tomasz Porębski

Tagi:

Dodaj komentarz

Musisz być zalogowany to post a comment.