Światowy raport o kradzieżach
2 lis 2010 | opublikował gk | Kategoria: Najnowsze, Problemy rynkuNajwięcej kradzieży jest dokonywanych przez nieuczciwych klientów, którzy odpowiadają za ponad 42 procent strat poniesionych przez właścicieli sklepów. Kradzieże pracowników stanowią aż 35 procent strat w handlu detalicznym. Polska jest na 20 miejscu w świecie i 15 w Europie w tym rankingu – stwierdza IV Światowy Raport o Kradzieżach w Handlu Detalicznym.
W sumie straty sieci handlowych w 42 państwach wyniosły w ostatnim roku ponad 87,5 mld Euro, co oznacza, że zmniejszyły się w porównaniu z ubiegłym rokiem o 5,6 procent (w Europie 4,4 procent) Stało się tak, gdyż w bieżącym roku handlowcy zwiększyli o ponad 9 procent wydatki na walkę z kradzieżami. Przeszło połowa wydanych na ten cel pieniędzy została przeznaczona na zatrudnienie nowego personelu: pracowników stałych (21 procent) i tymczasowych (35,3 procent). Drugim co do wielkości wydatkiem były inwestycje w antykradzieżowe wyposażenie sklepów (31 procent).
– Związek pomiędzy zwiększonymi wydatkami na zabezpieczenia i globalnym zmniejszeniem rozmiarów strat powodowanych kradzieżą jest bardzo widoczny – mówi profesor Joshua Bamfield, autor raportu. – Udoskonalanie systemów zabezpieczających przed kradzieżami to najważniejszy czynnik w skutecznym ograniczaniu strat ponoszonych przez handlowców.
W porównaniu z ubiegłym rokiem, właścicielom sklepów w Polsce udało się obniżyć wielkość strat względem przychodów o 4,9 procenta. To szósty wynik w Europie.
Klienci polskich sieci handlowych są jednymi z najuczciwszych w Europie, odpowiadają bowiem za 42,2 procenta strat sieci handlowych. To trzeci wynik na naszym kontynencie, po Słowacji i Rosji. W zeszłorocznym zestawieniu, Polska zajmowała pozycję nr 1, jeśli chodzi o uczciwość klientów. Niestety, pracownicy zatrudnieni w sieciach handlowych w Polsce należą do czołówki wśród nielojalnych pracowników – 34,1 proc. spowodowanych przez nich strat to wynik, który plasuje polskich pracowników na czwartym miejscu w Europie, wspólnie z państwami bałtyckimi (Litwa, Łotwa i Estonia sklasyfikowane w raporcie łącznie). Pierwsze trzy miejsca pod tym względem zajmują natomiast kolejno Wielka Brytania, Rosja i Słowacja.
Niepokojącym sygnałem może być duża liczba nieumyślnych wewnętrznych pomyłek. W tej kategorii też znajdujemy się w czołówce kontynentu z ich prawie 18-procentowych udziałem w całkowitych stratach handlowców. W kategorii kradzieży ze strony nieuczciwych dostawców znajdujemy się w połowie stawki w Europie. Wynik 6,2 proc. jest równy średniej dla całego kontynentu.
Jak wynika z raportu, ogólna wielkość strat w handlu detalicznym obniżyła się w każdym z głównych światowych regionów i w każdej z poddanych badaniu branż, jednak prawie jedna trzecia detalistów na świecie doświadczyła zwiększonej liczby prób i faktycznych kradzieży w porównaniu z minionym rokiem.
– Mimo globalnego obniżenia strat, wciąż jest to alarmujące zjawisko – komentuje profesor Joshua Bamfield. – W konsekwencji kosztów, jakie sieci handlowe musiały ponieść w związku z kradzieżami, przeciętna rodzina musiała w ciągu roku dopłacić do swoich zakupów 152 Euro.
Światowy Raport o Kradzieży w Handlu Detalicznym (Global Retail Theft Barometer; GRTB) to największe na świecie kompleksowe opracowanie dotyczące strat w handlu detalicznym w skali globalnej. Jego sponsorem jest firma Checkpoint Systems, światowy lider w rozwiązaniach z zakresu zarządzania stratami, monitorowania stanów magazynowych oraz oznaczania i zabezpieczania towarów. Raport został przygotowany przez brytyjski instytut Centre for Retail Research (CRR) i obejmuje okres od lipca 2009 do czerwca 2010.