Nowości, tendencje, analizy, opinie

Zysk na tabletkach

10 wrz 2008 | opublikował | Kategoria: Leki OTC, Tendencje

Gdzie w sklepie spożywczym najlepiej umieścić ekspozycję z lekami dostępnymi bez recepty? Specjaliści od merchandisingu zgodnie odpowiadają: strefa kasy to idealne miejsce do eksponowania preparatów OTC. Trzeba jednak pamiętać, że aby uzyskać satysfakcjonujące wyniki sprzedaży, półka z lekami musi być uporządkowana zgodnie z ich przeznaczeniem.

Dlaczego warto wyeksponować leki w strefie kasy? Odpowiedź jest jasna: to kategoria towarów, która może przynieść spory zysk, gdyż marże na farmaceutykach są wyższe niż w przypadku wielu innych produktów.
O tym, które preparaty OTC najlepiej się sprzedają, zawsze decyduje pora roku. Jesień jest tradycyjnie okresem przeziębień, więc już niebawem trzeba będzie zadbać o to, aby zamówić i wyeksponować preparaty przeciwprzeziębieniowe, przeciwgorączkowe i przeciwbólowe. Niezawodnymi preparatami przeciwprzeziębieniowymi, cieszącymi się zainteresowaniem klientów są: Aspiryna, Polopiryna, Gripex. Warto mieć także preparaty na ból gardła: Cholinex, Herbitussin, Pillasept, Strepsets. Dobrą rotację zapewnią nam środki przeciwbólowe: Etopiryna, Apap, Ibuprom, Nurofen, Panadol i inne. Większość ludzi jest zmuszona do częstych podróży, dlatego warto poświęcić więcej miejsca na zapobiegający chorobie lokomocyjnej Aviomarin i środki opatrunkowe. Przez cały rok dobrze sprzedają się leki gastryczne – czyli mówiąc popularnym językiem – na zgagę. Wśród nich bardzo chętnie kupowane są Rennie i Manti. Niesłabnącym zainteresowaniem przez cały rok cieszą się też preparaty… zapobiegające kacowi np.: KC24, 2KC.W ostatnim czasie coraz modniejsze stają się herbatki na bazie naturalnych składników z serii  Receptury Natury (np. na piękne włosy, spokój i relaks, odporność i inne). A dla zapracowanych zioła ojca Klimuszko w tabletkach (np. na stres, cholesterol, odchudzanie i inne).
Specjaliści zalecają przy tworzeniu ekspozycji leków dwa warianty. Najczęściej stosowany to grupowanie produktów zgodnie z ich przeznaczeniem: leki przeciwbólowe, przeciwprzeziębieniowe, gastryczne, na kaca itd. Drugi wariant zakłada uporządkowanie ekspozycji poprzez tworzenie „bloków” ze specyfików jednego producenta. Pierwszy wariant pozwala klientowi na wybranie ulubionego i sprawdzonego przez niego leku spośród wszystkich oferowanych w danej kategorii. Taka konstrukcja ekspozycji ułatwia też kupującemu przypomnienie sobie, że w domowej apteczce skończyły nam się specyfiki z którejś z kategorii – np. preparat na zgagę – i wtedy z reguły następuje zakup takiego leku, więc rośnie sprzedaż. – Ekspozycja przy  kasie pozwoli na uzyskanie znaczącego wzrostu obrotów pod warunkiem, że właściciel sklepu wybierze takie produkty, które są najchętniej kupowane przez klientów, a jeszcze lepiej, gdy są reklamowane przez producentów, bo wtedy wygenerują największy wzrost sprzedaży. Nasza ekipa handlowa służy fachowym doradztwem w tym zakresie – mówi Jacek Wnęk, pełnomocnik zarządu Kolportera Service ds. sprzedaży.
Decydując się na ekspozycję leków w strefie przykasowej, warto wybrać od 5 do 6 kluczowych i najlepiej rotujących marek oraz dwie grupy zastosowania leków OTC tak, aby oferta była szeroka z punktu widzenia klienta i efektywna ekonomicznie, a z punktu widzenia właściciela sklepu łatwa do zarządzania pod kątem zapasów, ceny, a także możliwości profesjonalnego doradzenia klientowi, gdy dokonuje on zakupów.

Krystian Piotrowski

Tagi: , ,

Dodaj komentarz

Musisz być zalogowany to post a comment.